Sunday 20 January 2008

Pluggispluggande

Plugg plugg plugg. Tre timmar matte och en timme spanska lyckades jag frambringa denna dag. Ändå är jag en av de IB:are som verkar plugga minst. Jag förstår inte vad det är med oss..

Men lite har jag hunnit läsa i min fina pedagogiska rosa bok! "Konsten att inom fjorton dagar blifva fästmö." Inte för att jag vill gifta mig, men för att jag kanske skulle kunna hitta några klassiska väl fungerande tips. Nog fann jag nyttigheter alltid:

Fjerde regeln.

Så snart en man behagar dig, och du ej misshagar honom - så var ej skygg såsom dufvorna, gör icke ditt hjerta till någon mördarekula, låt honom märka, att han behagar dig, först genom en förtrogen qvinna eller en förtrogen man - men sedan måste du också genom ditt bemötande gifva honom tillkänna, att du gerna vistas i hans närhet - antingen genom tillkännsgifvande af dina vänner när han visar sig - eller också sjelf genom dina egna ord.

Konsten att inom fjorton dagar blifva fästmö, facsimileupplaga av Bokförlaget Rediviva, Modin-Tryck, Stockholm 1994, ISBN 91-7120-116-5. Öfversatt från tyskan.

Så. Nu gäller det bara att fundera ut vad man bör göra och vad som tycks lämpligast. (Samt hur intresserad jag är.) Jag tycker om min lilla rosa, den är söt. Undrar om det fortfarande stämmer att man får napp om man lägger in en annons som säger "ung kvinna med 100 000 kronor söker gifta sig". Nej, tänkte inte testa.

Jag fick en väldigt fin idé på min kvällspromenad dock. En överraskning, att ge till honom, om det ger med sig. En väldigt, väldigt fin liten överraskning som jag verkligen skulle tycka om att fixa i ordning ifall han skulle uppskatta den. Mwo. Och snart är det alla hjärtans dag!!

Bestämde hotell i Krakow idag, det blir av att resa dit på sportlovet! Ser fram emot det. Europas äldsta medeltida torg! Och hotellet är helt i fjortonhundratalsstil tycks det. Frukostbufféer.. Och billiga små saker inte mig emot.

Grattis till Jonas på 19-årsdagen, till er andra godnatt!

1 comment:

Tove said...

KRAKOW!!! Det var värst.

Ta de där råden med en nypa salt, tycker jag. Om du bara är dig själv kan INGEN missa hur underbar du är!