Monday 24 March 2008

Ticket to GöthCön

Igår natt kom jag hem ifrån konventet som äger platsen i Guiness Rekordbok som det konvent som årligen förekommit längst tid. GothCon! Som ägde hur hårt som helst.

Steg på en buss på skärtorsdagen (IB-eleven tar ledigt en dag!) klockan 6.45. På två andra stationer hoppas Jonas och Olof på. Mitt resesällskap är perfekt! Framme i Enköping hoppar vi på ett tåg mot Götet och hoppas på att vi inte blir ivägschasade från platserna som behändigt nog har ett spelvänligt bord emellan sig. Resan pågår så sakteliga. Vi får sällskap av Alva, lajvaren jag träffar nästan hela tiden men som aldrig kommit ihåg mitt namn trots att vi hälsat 3 gånger tidigare. Vi hälsade för fjärde gången och vi alla talade bekantskaper och Tordspelet.

I Göteborg delade vi och Alva på oss. Jag, Olof och Jonas förvånades över den totalt abnorma mängden av japanaffärer och sushirestauranger. Till slut åt vi lunch på ett sushihak med gratis "grönte". Det var lite spännande. Sedan vandrade vi runt på sightseeing tills konventet öppnade. Då satte vi oss vid ett bord och spelade mah jong i 4-5 timmar med folk som kom och gick, följt av en omgång Ticket to Ride. När klockan blev mycket sen var kön till receptionen kortare och vi fick sovsal och tröjor. Sovsalen var inte så full som vi trodde, max 8 pers i ett klassrum. Ungefär.

Fredag morgon gick jag och Olof och köpte frukost hos en konkurrent till Konsum som hade bättre öppningstider. Sedan blev jag iväglockad till ett rollspel som behövde spelare. Det hette "Våra Måndagar..." och det var jag och fem till som spelade, plus SL. Vi var ett gäng som skulle bygga ett hotellkomplex i Las Vegas åt en maffiaboss med mycket varierande önskemål och fuffens. Det var skojsigt! Detta följdes av en tävling i Ticket to Ride. Jag ägde mitt bord rätt hårt, inklusive Olof. Detta var jag mycket i chocktillstånd över. Med min poäng gick jag vidare till kval-SM nästa dag.

Lördagens kval-SM gick inte något vidare för mig och jag förlorade rätt hårt. Vem vann, om inte Jonas! Grattis grattis. (Ny chans på LinCon.) SM-mästaren kanske behåller sin titel ändå. Efter detta gick jag och Olof till konventets indierum och spelade ett nytt rollspel, "Berättelser från Staden". Det var skumt på något vis och ganska svårt i början. Det hade sina ljusa stunder dock! (Nej Augustus, inte Atticus!) Sedan lade vi oss och halvdog i sovsalen någon timme innan jag lockade med mig Jim, Kalle och deras kompis Fredrik till att spela mah jong med oss. (Jonas spelade under hela tiden Advanced Civilization, vilket han förstås vann.) Eftersom det var sista natten så spelades även Maffia. Jag dog dock rätt hårt som den bybo jag var.

Efter att ha lagt sig vid fyra äter man frukost vid halv tio. Där träffar man Flinet och hans vän Björn som tydligen aldrig lade sig. Det ledde till att de var väldigt roliga av sig. Förnöjsamt! Sedan var det mah jong-turnering för hela slanten. Jag ägde första bordet men gick inte så bra senare. Hamnade dock på sjunde plats av tolv, vilket jag anser vara bra i och med att jag inte spelat med Chinese Official-reglerna länge alls. Efter detta var det prisutdelning och ytterligare lite mah jong innan vi åkte hem till Uppsala, spelande mah jong på tåget.

Övrigt som hände var att man lärde känna en massa nya människor, som många av arrangörerna till LinCon, samt träffade Flinet. Jag blev halvstalkad av en 27-årig konventsraggare, kikade på Verbal Combat, målade påskägg och åt nästan 400 gram ostkaka med sylt. Det var ett ägkonvent med ägsällskap och jag tyckte om det mycket.

Vero var här när jag kom hem!! Lycka. Vi åt Finn Crisp och såg en film idag, "En tjej med glöd" som mor köpte i Stockholm. Det var lite nära att jag med en kvarts varsel åkte till Linköping men så blev det inte av.

Gissa vem jag har fått mail från? (Glad!)

1 comment:

Tove Solbeckar said...

ååh vad rooooligt du har haft! blir nästan lite avundsjuk! jag är själv helt inne på sällskapsspel just nu, vill spela hela tiden. men det är mest alias, TP och alfapet. mah jong spelade vi på hultet i julas. säkert inte med era proffsiga regler men ändå. det är kul.

sushi är värsta gott ju. kanske spännande också? jag brukar mest köpa hem, inte äta på gratis-grönt-te-ställen. men ett sushiställe i stockholm som heter raw har jag ätit på, det var jääättegott men ganska dyrt och inte så japanskt.

grattis till mailet! hurrr vad glad du måste vara.

bra att du blev glad över vero. ledsen att vi hämtade hem henne så snart. det hade funnits en liten plats åt dig i bilen men du får ta och komma ner hit någon annan gång snart! KRAM!