Monday 9 March 2009

Tornedalsfinska?

I helgen var Palme här och vi hade det riktigt trevligt. Gå i spelaffär, köpa jordgubbssaft som faktiskt smakade jordgubb. Han har börjar rejält med Warhammer 40K igen så jag kanske får tillfälle att äntligen prova på att måla lite i framtiden. Gick på bio, "Slumdog millionaire". Den var riktigt häftig faktiskt, sevärd. Spelade Backpacker 3 hela natten. Jag har numera en förkärlek för spansktalande länder. Övningskörde även igår: back och backar. Jag vet inte om jag eller den andra övningsköraren blev räddast när vi råkade hamna på samma parkering. Börjat kika lite i min nya körkortsbok också.

Fått tillbaka fem av de tretton prov jag gjort föregående veckor.

På spanskan fick vi, till internationella kvinnodagens ära, lära oss 17 synonymer till svenskans "hora". Jag försökte med Annas hjälp komma på så många svenska synonymer som möjligt. Vi slutade med madrass, sköka, luder och fnask om jag inte tar fel. Jag började fundera på hur spanskans var upplagda - det hela hängde på att man ändrade spanskans avslutande "o" i ett ord till ett "a". I Sverige kan vi sägas göra tvärtom - det närmaste en sådan transformation vi kommer är sköka och sjöko.

1 comment:

Tove said...

Det var något nytt för mig, att sköka är den kvinnliga sjökon! Man lär sig något varje dag.

Glöm inte glädjeflicka.

Jag vill också lära mig köra. Det är kul.

Kram!