Thursday 29 January 2009

Suckar från djupet

Nu sitter jag i skolans datorsal och nynnar på opera. Min nya sånglärarinna är professionell operasångerska och jag tror våra lektioner kommer bli betydligt roligare och mer givande än de hos min förra lärare. 5 lektioner med sångteknik och 5 med studioteknik. Så att jag kan flörta med de japanska mikrofonerna i framtiden. Funderar på att göra en jättestilistisk cover på Annas och Karunens "Chemistry Love Song" som finns på YouTube. Skulle göra den tvåstämmig och ha med ett piano tänkte jag. Ska även spela in min spännande technolåt någon gång när jag har tid. Försöka ljudeffekta mig till man. Jag är mezzosopran för övrigt! Har efter alla år fått reda på vilket röstläge jag har, det känns relativt givande. Efter en snabb googling kan jag konstatera att i operor får mezzosopraner oftast rollerna som "witches, britches and bitches". Det faller mig inte helt ur smaken, så att säga.

Om jag inte hade haft en relativt bra bild av vem jag själv är så hade jag kanske fått en smärre personlighetskris nu i dagarna. Det började någon gång förrförra veckan, när min klänning till bröllopet nu på söndag inte passade längre efter en gigantisk portion av potatismos och fiskbullar. Detta ledde till att jag bestämde mig för att inte äta godis. (Därav den trånande längtan i förra inlägget.) En Sonja som tackar nej till sötsaker är en sällan skådad Sonja. Det hela fortsatte förra veckan när en telefonföljare ringde mig. I rena häpnaden och totala glädjen över att kvinnan på andra sidan luren pratade bred skånska så köpte jag det hon försökte sälja till mig. Så gick det med den antikonsumismen. Jag har även börjat plugga flera timmar om dagen, i och med provet idag. Händer inte så ofta annars. Det absolut mest extrema är dock vad som hände i lördags. Sonja, sporthatare och antiträningsaktivist, sprang 2 kilometer i ett motionsspår. I skogen. Med träningskläder. Och nej, jag förebrår er inte om ni inte tror mig. Men så är det fatt. Världen är bra underlig.

Provet idag ja.. Anledningen till att jag tänkte blogga var nog att få ut lite tankar så att jag har plats att få in lite kloksaker i huvudet när jag ska ha mitt sista muntliga prov i svenska. I veckan har jag pluggat i ungefär 7 timmar endast för provet. Jag kan Frödings dikter med titlar. Jag vet vilken diktsamling de tillhör och när dessa gavs ut. Jag har rätt bra pli på alla Söderbergs historietter med första utgivningsår. (Under kodnamnet "Tuppy" i en dagstidning, förstås.) Ändå vill jag inte alls ha det dumma provet klockan 18 ikväll. Det är bara att bita ihop och hoppas på det bästa antar jag.

Övrigt som händer:
* Bröllop i helgen och Palme imorgon! Lycka.
* Skrev frivillig labbrapport hela natten.
* Somnar när jag försöker plugga.
* Borde jobba med ToK-presentation och -uppsats.
* Agerar mönsterelev på ES:n.

2 comments:

Tove said...

Vilket bajsigt prov, varför ska man kunna utgivningsår och sånt? Verkar ju helt meningslöst. Nyttan????

Hoppas ni får kul på bröllopet, att klänningen håller ihop och att du klarar fiskbulletestet.

Anonymous said...

Jag har hittat till din blogg! Jag kan inte Frödingdikterna och inte Hisitorietter heller -.- Provet är imorrn, Yippie! Hoppas bara på att överleva. NU ska jag skriva färdigt historical. Tack för den uppmuntrande kommentaren på min blogg :) kram!