Saturday 10 January 2009

Bojkotta Israel!

Det blev nästan som en temadag idag, relativt omedvetet! Efter frukost och allmänt pluggande gick jag och min far i demonstration mot Israels ockupation av Gaza. Vi var tydligen en 1500 personer i Uppsala och det var rätt mäktigt även om slagorden som vanligt inte skreks i takt samt var felstavade. (Okej, ett av dem, men ändå. Det tycks nästan obligatoriskt på demonstrationer? Tydligen stod det "rädda baren i Gaza" på lapparna förra veckan.) Jag skrek mig nästan hes och kände mig rätt nöjd. Talarna på Stora Torget var lite väl revolutionärt krigiska, men några hade vettiga saker att säga. Forma stumma ljudvågor med vantbeklädda händer och gå hem.

När jag stekt mig köttbullar och kokat makaroner till lunch pluggade jag ytterligare. Det var för mörkt för att övningsköra. Jag somnade i någon timme igen, det händer titt som tätt i dessa dagar tycks det. Lite underligt. Sedan fortsatte jag att läsa och skriva om de Gaulle och hur han löste revolterna i Algeriet. Min studiemotivering är nästan på topp, vilket är skönt. Har bara en läxa till på måndag kvar och börjar planera och göra saker i tid. (Ja, detta grundar jag på de senaste 3 dagarna.) Det känns bra i vilket fall som helst.

Min mor är väldigt frustrerad och känslomässigt engagerad i vad som händer i Gaza just nu och ville lära sig mer om det. Därför hyrde hon två filmer om konflikten som vi såg alla tre. "Det heliga landet" var rätt urusel och oengagerande, emedan "Min pappas palestinska slav" var rätt trevlig att kika på. Det läskiga med den är dock att den varken finns med på IMDB eller filmtipset.se (där jag ivrigt lägger upp alla filmer jag ser) och att jag således börjar betvivla dess existens. (Authoritarianism instead of using perception, oh no!) I vilket fall har jag lärt mig lite mer.

Övrigt som hänt? Jag var på Blodcentralen i onsdags och blev provad på. Om några veckor får jag reda på om jag får bli givare eller inte. Tills dess kan jag leka med min nya väska. Jag funderar på om det är värt att göra en total makeover på den bara för att den var gratis. Vi har börjat med calculus på matten, vilket är roligt. Jag har fått ledigt fredag nästa vecka för att jobba på Uppcon. Palme kommer på torsdag kväll. Det ser jag fram emot.

Jag är inte säker på att freden är det bästa
I varje tänkbart läge och till varje tänkbart pris
Men en sak är jag säker på, så säker man kan bli
Krig är mord; även på latin

"Krig är mord" av Doktor Kosmos.

1 comment:

Tove said...

Doktor Kosmos är asbra! Skrattade mycket förra året till skivan Hallå.

Vad kul att du övningskör. Det är väldigt bra att kunna köra även om man aldrig själv tänkt ha en förpestande bil, har jag märkt. Speciellt om man har för vana att vara nykter på fester. Folk blir väldigt tacksamma mot en nykter chaufför i sådana lägen.

Heja med plugget! Inte långt kvar nu! Du ser mållinjen =)

Kram!