Sunday 4 January 2009

This is the year it all will happen

Det är ett nytt år! Och allting känns bra. Inte ens IB är så förfärligt hemskt och upptornande som vanligt. Tror det kan bero på att jag hade tre IB2:or på besök och såg deras ångest och tänkte att nej, de har fel, så hemskt är det inte. Men mest kanske det beror på att jag inte kommit igång med att göra mina läxor än; det låter också som en vettig anledning. När katten är borta dansar råttorna på bordet. Dagarna har förflutit i något slags avslappnat lyckorus och total lathet och jag är nöjd. Känner mig lite som en stor humla som degar i en mjuk soffa med någonting gott med sugrör i.

Jag och Roger lyckades både mixa klart gamla låten och skriva en helt ny när vi sågs. Den nya blev väldigt annorlunda jämfört med de andra, som tenderar vara åt darkwave-hållet. Men glad musik är aldrig fel och jag tycker den blev ganska söt. Eftersom mp3:er ständigt stängts ner i VLC på min bärbara har jag nyss installerat Winamp och med det ett väldigt fint Zelda-skin. Man ser i och för sig ingenting, men det är charmigt ändå. Så nu lyssnar jag på Billie the Vision and the Dancers igen; ett utdrag ur min numera 25GB stora musiksamling. (Räknat i mp3:er och ogg på datorn. Har ju skivor också. Och blandband!)

I måndags bar det iväg till Stockholm; Palme och Tyresö. Skulle kunna tro att det blev bästa jullovet någonsin. Såg "De ofrivilliga" på bio, den var underlig men inte särskilt bra. 3,2 av 5? Snygga vinklar i alla fall. Gick på sushirestaurang och vi blev bjudna på pizza av Palmes mor med kille. Det blev mycket tittande på "Twin Peaks" och en del Guitar Hero 3-spelande på Palmes morbrors Wii. Nyåret firades med några av Palmes vänner. Det blev "Nausicaä of the Valley of the Wind" och "Cutie Honey" varvat med diverse japanska musikframträdanden. Det blev frågesportspel om film och tyska brädspelet Notre Dame. Det blev fyrverkerier, halsa högkoncentrerad saft och smälte tenn. Det blev ett väldigt fint nyår i Bagarmossen, helt enkelt.

Jag och Palme låg och pratade länge, så sov mellan 4 och 7 igår. Åt frukost och tog buss, tunnelbana och tåg hem till Uppsala igen. Jag hade en halvtimme att småsova innan mina gäster kom. Fniss, Joke och Ky dök upp runt 11 och vi satte igång med vårat TV-spelsdygn. Betade oss igenom "Super Smash Bros: Melee", "Super Monkey Ball 2", "F-Zero GX" och så "Mario Kart: Double Dash" förstås. Efter god middag började vi spela ett spel som heter "Dokapon Kingdom" till Wii, och med det fastnade vi fram till klockan halv nio imorse. Det är som Mario Party i rollspelsversion och sådär lagom mysroligt. När vi sedan spelade Mario Kart till Wii kände jag hur ögonlocken föll ihop och jag var inte den enda. Man blundar några sekunder, tittar förvånat på lavan på skärmen och upptäcker förvirrat att man är på sjätte plats av tolv. Vi spelade även lite mer "F-Zero GX" innan vi gav upp och somnade i en hög på soffan i några minuter. Sedan haltade och stapplade mina vänner hem igen och jag sov fram till middagen.

Man lär sig nya saker ibland! Efter 3 timmars sömn kan jag vara uppe i 27,5 timme. Hope no one is going to mention that to the one I'm working for on Uppcon, u-huh.

Åh, jag är numera officiellt ihop med Palme, för övrigt. Det äger.

3 comments:

Nyllet said...

Vad skiljer ett officiellt från ett inofficiellt förhållande?

Sonja said...

Nyllet: skillnaden är väl den att vi säger att vi är ihop själva och att vi således inte säger emot när andra påpekar att vi är ihop.

Tove said...

Winamp is the shit. Jag kör dock standard-standard-standard-versionen från typ 90-talet och vägrar konsekvent att uppdatera den.

25GB musik på datorn! Var kommer den ifrån? Såvida du inte laddat ner olagligt så bör du ha pungat ut med miljoner. :P

Vad bra att du haft ett så lyckat jullov! Lycka till med din sista termin =)

Sova 3 timmar, uppe i 27? Välkommen till vuxenlivet.