Sunday 24 August 2008

En full flush senare

Ojojoj, vad jag har spelat mahjong! Igår var jag med i det första officiella uppsalamästerskapet i mahjong, vilket är en relativt bra förklaring. Jag var i laget "Vad gjorde Olof i hissen?" tillsammans med tre glada göteborgare som bodde hos mig i helgen. För mig gick det uruselt. Vi spelade fyra rundor och jag kom sist i tre av dem. I en kom jag tvåa dock, så jag fick i alla fall två bordspoäng till slut. Vårt lag kom dock på tredjeplats i lagtävlingen! Mest tack vare att göteborgaren Robin vann hela tuenringen. Han har en välförtjänt guldmedalj. Även om turneringen gick piss rent statistiskt så hade jag ändå väldigt roligt. Jag var två brickor från att få en Thirteen Orphans! Oh, vad jag önskade.

När göteborgarna kom hit så gick vi på promenad och åt brakmiddag. Sedan spelade vi mahjong. Under tiden åt vi vitkål, för att sedan gå över till glass med massa choklad- och kolasås. Det var mysigt. Och jag ägde dem brutalt! Alltså spenderade jag all min tur på fredagen snarare än lördagen, men så blev jag officiell kapten för laget också eftersom jag vann med 137 poäng.

Efter turneringen tänkte vi kanske gå på kinarestaurang med de andra spelarna, men eftersom Joans från Göteborg är väldigt allergisk mot fisk och skaldjur så funkade det inte. Alltså gick laget samt Sam (från Uppsala) till Pinocchio och åt pizza, alternativt kebab. Sedan gick laget hem till mig och började lägga ett 1000-bitarspussel hela natten tills vi nästan stupade och gick och lade oss.

Nu har de börjat sin långa resa till Göteborg med bil. Danskarna flyger och kommer alltså hem före dem. Lite ironiskt kanske. Vet inte hur Österrikaren gör. Nu känner jag för att bara lata mig efter att fortfarande vara helt slut av 9 timmars intensivt mahjongspelande. Det blir väl att läsa mer fet fantasy, eftersom jag känner mig rejält fast i den. På ett bra sätt, dock. Sedan får jag väl börja städa mitt rum för dagen, fixa undan alla mina syattiraljer. Jag har fluffat upp och snyggat till och groxat en gammal kjol så att den nu är femton gånger snyggare, minst. Jag blev nöjd.

Det är såhär jättebra att helgen gått fort, för snart är det fredag!

På svenskan skulle vi göra en lista med "drömavkoppling under examensåret" för att alla IB:are skulle få tänka på vad de skulle vilja göra ifall de hade tiden att slappna av, ungefär. Efter fem minuter blev min lista denna:
* Choklad och en bra film i bekväm soffa med mysig och kelig person; med fördel Sam, Lena eller Palme; samt eventuellt katt.
* En ruggigt bra bok i tyst omgivning.
* Fika med likasinnad med en stor kopp varm choklad med marschmallows i flykt från kylan.
* En heldag med Nintendo.
* Nattpromenad med ny, bra (inte sönderlyssnad reds. anm.) musik eller Palme.

Har jag tur kan jag pricka av några under det kommande läsåret.

1 comment:

Tove said...

Vilken grym uppgift. Som att vifta med godispåsen framför näsan på er för att sedan stoppa undan den i en låda.

Jag tycker definitivt att du ska unna dig att göra allt på din lista! Och mer därtill!

Kram!