Tuesday 19 August 2008

Schoolbag on

Idag började skolan och således även mitt sista år på IB! Jag är nu tredimensionell vilket känns ganska mysigt. (Även om NES är roligt det också, förutom att man måste blåsa så mycket i konsolen för att den inte ska braka ihop.) Dagen var i allmänhet ganska idyll. Det känns verkligen som lugnet före stormen när man går från en god lunch i goda vänners lag under de ljusgröna träden i solskenet och njuter av livet. Någonstans så vet man att det kommer mörkna, regna och storma i takt med att uppsatser och inlämningsuppgifter blir fler och fler och kraven haglar ner på en. Ändå har jag njutit av solskenet. Satte mig på en bänk vid ån och läste första kapitlet i "A Game of Thrones" av George RR Martin, en bok jag blivit tipsad om. Palme övertygade mig om att gå till Akademibokhandeln och inhandla den för 126 kronor. Imponerande konststycke kan ju sägas, eftersom:
* Jag är snål
* Jag hade redan 18 böcker i en att läsa-hög
* Jag har inte tid att läsa roliga böcker
* Den är första boken i en lång serie som jag inte skulle ha plats med i bokhyllan

Imorgon är det deadline för extended essay: first draft. Jag blev mycket gladare och lugnare av att tala med mina vänner i matsalen idag. En hade inte skrivit ner något vettigt alls än, en annan hade det mesta i huvudet, en tredje skulle inte få plats med sin slutsats inom ordgränsen och en fjärde hade 2500 ord för mycket. Med mycket blidare öga skådar man på sin uppsats på runt 3500 ord som man ändå tycker blev ganska fin. Inatt kan jag sova gott (sålänge skrivaren funkar och jag lyckas skriva ut den iofs) medan andra är uppe till gryningen och panikspammar. Jag tänker bara läsa igenom den en gång till efter att ha ändrat lite efter Palmes kommentarer och sedan är jag nog nöjd.

En lite läskig pryl är att två av mina gamla lärare kommer inte dyka upp igen. ES och matte kommer således bli underligt eftersom vi följt deras läroplaner. Mest orolig för ES dock, eftersom läraren har skrivit våran bok efterhand och vi nu kommer byta till en kemilärare, som vi den första månaden kommer ha på distans på grund av vad det nu var. Hujja. Men det är ju bara standard level-ämnen i vilket fall, så det är inte totalpanik direkt.

Jag vill åka på marknad med Samuel, men det är typ jättelångt dit. Mer än en vecka, i alla fall. Men sedan ska jag till Balsna och hälsa på hans katter! Och jag vill åka till Skåne och hälsa på Palme och hans katter och titta på film. Jag vill träffa Lena igen.

*gäspa* Men först vill jag nog läsa lite mer fet fantasy.

2 comments:

Anonymous said...

Och du ska ju träffa mig också! 5 september kommer jag :D Du är sjukt saknad.

Tove Solbeckar said...

Mer än en vecka??!! Vad är det för rymdmarknad? För det finns väl knappast några ställen på jorden som det tar en vecka att ta sig till nuförtiden?

Men marknad är kul!

Du behöver inte ha panik över skolan Sonj, som du ju märkte är du duktigare än de flesta!

Kram!!