Tuesday 18 November 2008

Suicide Mission

Oj, vad har hänt sedan sist? I torsdags hade jag min Extended Essay-deadline i vilket fall som helst. Det är över nu! Liten lycka sprider sig gladeligen. Nästan ett års arbete och press på sig - försvunnet! Internal deadlines, skuldkänslor för oproduktivitet på den fronten och själva skrivandet. Intervjuerna, transkriberingen av dem under medeltidsveckan.. Men nu är de tre kopiorna inlämnade så ingen mer Extended Essay for mig! Roligaste var dagarna före. Röda linjer och svullnad infann sig i många IB:ares ögon. När Karunen skulle fylla i sin blankett som skulle in samtidigt som uppsatsen lyckades han stava fel till sitt namn två gånger. När han gjort ytterligare 3 missar fick jag ta och fylla i en ny blankett åt honom. That shows what the IB does to people, folks! (Även om han får skylla sig själv lite, som skrev klart sin inledning och slutsats klockan fem på morgonen. Jag var i stort sett klar i september.)

I fredags var jag på en väldigt random sminkkurs hos Raiana. Hade frågat lite sådär på måfå i veckan om hon inte kunde hålla gratis kurs i sminkning för mig och hon var på. Först lyckades hon dock få mig att spendera 160 kronor på en foundation. Sonja lägger pengar på smink! Jätteläskigt. Jag fick däremot rejält mycket popcorn, kakor och godis under kvällen så jag kan låtsas att det var det jag betalade för. Hon lärde mig i vilket fall vad man ska tänka på, vilken ordning man bör göra saker på och varför, vad för smink man ska köpa.. I stort sett allt jag skulle behöva veta för att börja investera alla mina pengar i smink. Fick även tre olika sminkningar vilket var spännande. Titta sig i spegeln och bli jätteförvånad. Det hela dokumenterades förstås. De som känner mig väl har mest påpekat att det är läskigt och att de kommer få mardrömmar. Andra tycker jag ser ut som en inte alltför skräckinjagande ambitiös businesswoman eller halvporrig TV-hallåa. Det är inte så jag, i vilket fall.

Lördag kom Roger hit igen! Vi satte igång att skriva en låt tillsammans. Texten utgick från en deppdikt jag skrivit dagen innan och blev sedan väldigt uppiffad. Melodin till refrängen stal jag från en gammal låt som blev för dålig. I övrigt hittade vi på allting på studs. (Okej, tog väl 14-15 timmar, men..) I alla fall! Rogers elever som går el- eller teknikprogrammet på ett gymnasium i Stockholm tycktes tycka om den. Kanske även att Palme och Jonas gjorde det. Så det är roligt! Det går bra för oss, liksom. Och vi har det sjukt roligt under tiden. Sonja på sång och gitarr, Roger på synt och det tekniska. Båda skriver text och musik. Det blir att fortsätta. Drömmen om Japan finns ju där trots allt. (Orka bli känd i Sverige.)

I söndags kom Jonas förbi. Eftersom jag inte hunnit fixa prylar som möjliggjorde att vi skulle kunna stöpa ljus så blev det att ha picknick i Musikens Hus istället. Thé, kakor och fin utsikt när solen gick ner och skymningen föll. (Varför färdas båda neråt, egentligen? Är skymningen solens svans?) Sedan lyssnade vi på metal och hårdrock medan Jonas läste serier och jag pluggade. Det gick oroväckande väl, faktiskt. Frågan är om jag ska investera i W.A.S.P.-skivor eller i att ha någon annan i rummet så jag blir motiverad att faktiskt studera. På tal om studera, läxor till imorgon.. Och laga middag.. Nåja.

På torsdag ska jag på SACO studentmässa och hänga vid montrar och låtsas bli övertygad att börja plugga på universiteten de förespråkar för att få gratis saker. Jag hoppas på att ha tur och tar med mig stora väskan. Åh, och jag har ingen livshotande sjukdom tycks det. Alla blodvärden och allting verkade bra. Testweek nästa vecka bryr jag mig inte ens om. Om det är positivt eller negativt får jag väl ta konsekvenserna av efteråt. Jag är på för bra humör nuförtiden för att orka oroa mig över det. Jag totalägde folks figurer på rollspelet igår och självkänslan hos min figur verkade smitta av sig så jag var jättesjälvgod igår kväll. Det var roligt. I övrigt är jag sneaky uppe i V.I.P.

Senaste nytt!! Jag ska spela upp några av mina låtar på Grand imorgon klockan 19.

No comments: