Wednesday 14 November 2012

Höstmörkret uppifrån

Jag hittade en matta på Erikshjälpen idag. Föga visste jag att det var en flygande sådan när jag betalade för den i kassan och rullade ihop den för att bege mig till en visning i Klostergården. Halvvägs dit, när jag lagt den ihoprullade mattan på några soptunnor på en tvärgata för att inte komma alltför tidigt till visningen ifråga, tog jag fram en banan ur den lagbokstyngda ryggsäcken. Då pep mattan liksom till och viftade lite på ena hörnet. Jag klappade lite försiktigt på den med handen som inte höll i det halvtomma bananskalet och, hör och häpna, mattan rullade ut sig själv och lade sig tillrätta i luften framför mig! Något förvånad svalde jag den sista biten banan och började sedan leta efter komposttunnan, innan jag insåg att jag inte hade någon plastpåse till den så att jag borde slänga den i en allmän soptunna istället. Så jag satte mig på mattan och viftade lite med bananskalet framför den. Ett tag var jag rädd att den skulle reagera som blodhundarna i tecknad film och flänga iväg till ursprunget, vilket torde vara Sydamerika någonstans, men den förstod kvickt och lyfte för att föra mig genom vintermörkret till en soptunna vid det övergivna tågspåret. Därefter fick jag mig en förhandstitt på lägenheten på fjärde våningen innan jag släpptes av vid ingången till trapphuset. Det var precis lagom tid för mig att gå in i trappuppgången bredvid och betala min mobilräkning med mobilen (ironiskt?) innan jag begav mig upp med hissen och tittade på en av de finare lägenheterna på länge.

Förutom äventyr på flygande möblemang ägnar jag mig mest åt studier. Idag lämnade jag in min lagstiftningsuppgift som jag plitat på i några dagar och i och med dagens föreläsning har vi börjat på EU-rätten. Föreläsaren verkar vara väldigt bra och jag har höga förhoppningar, även om läroboken är lite väl massiv för min smak. Igår blev jag intervjuad angående extraknäck som studentambassadör för Juridicum och Lunds universitet. Jag var den första av runt 12 personer som intervjuades till 4-5 platser så vi får se hur det går. Övrigt som har hänt är att min mor varit nere i Skåne, vilket ledde till att jag har hängt i Malmö en del och sett "El Medico" på SF. Förrförra helgen begav jag mig upp till Göteborg rätt spontant och hängde med awesome folk och i helgen kom Patrik ner och tittade på "Eagle vs Shark" med mig och Chris.

Annars då? Mina kackerlackor blir fler och fler. Har råkat ut för underliga händelser rörande en lägenhet. Har småbörjat träna med mitt "EA Sports Active 2" igen. Skrivit önskelista med en hel del kurslitteratur inför kursen i allmän förmögenhetsrätt i vår. På tal om det längtar jag efter att läsa boken jag lånat, "Så här får du ett rikt liv som pensionär", som jag har höga förväntningar på. Ikväll blev det uppsatsfirande med "Angel" och en halv burk "Ben & Jerry's". Nu återstår det mysläsning av Ajvide Lindqvist i sängen för att göra en bra kväll än bättre.

No comments: